Библиотека

ДИМИТРИОС БАТРЕЛОС: ВИЗАНТИЈСКИ ХРИСТОСДимитриос Батрелос: Византијски Христос - Личност, природа и воља у христологији Светог Максима Исповедника, са енглеског превео јереј Мр Александар Ђаковац, "Каленић", Крагујевац, 2008.

УЧЕЊЕ СВЕТОГ АТАНАСИЈА ВЕЛИКОГ О СТВАРАЊУ СВЕТА


Као и код Оригена, кључ за богословље светог Атанасија је његово учење о стварању света. У Оригеновом систему акт стварања догађа се у вечности и стварање је пројава саме суштине Бога. Бог по својој природи не може да не ствара, па зато Он ствара одувек, вечно. Од њега створена створења находе се у вечном општењу са Творцем: и управо у овом негирању времена – налази се основна слабост у Оригеновом учењу. Уколико Бог не ствара свет слободно, него због своје „суштине“, уколико створени свет нема реално, независно битовање, разумна створења су лишена истинске слободе, она као да су привезана за свога Творца, час отпадајући од Њега, час изнова се неизбежно враћајући созерцању Његове божанске суштине. У таквом систему наш живот, наша човечанска историја нема реалног смисла: повратак пале творевине ка Творцу предодређен је одувек, и у том кружном кретању нема места истинској слободи – ни божанској, ни слободи стварања.

Житије и подвизи у пустињи са оцем, и засебно путовања,
а делимично и приповедање о чудесима светога оца нашега Саве,
првога архиепископа и учитеља српскога, што је испричао преподобни Доментијан,
јеромонах манастира званога Хиландар, а написао Теодосије, монах истога манастира.

Ирина Медведева
петак, 26. децембар 2008.

ImageОбратили смо се Ирини Јаковљевној клиничком психологу и дечијем психијатру са молбом да подели са нама своје искуство и мишљења по питању нимало простих односа деце између себе, у породици, са родбином, са вршњацима у школи и на улици, као и о томе колико су сви ти односи важни за дете.

ЛИК СВЕТОГ ВАСИЛИЈА ВЕЛИКОГ

Поводом 1/14. јануара, дана прослављања
Једна од несумњиво највећих личности у историји хришћанске Цркве јесте свети Василије Велики. Рођен 330. године у Кесарији Кападокијској (Мала Азија), Василије расте под утицајем своје честите и побожне сестре Макрине, али и под импресијом успомене на своје знамените претке који су мученички страдали за Христа за време Максиминовог и Ликинијевог гоњења. Друштвени положај његовог оца, кесаријског ретора, омогућава му да стекне највише образовање свога доба: школује се у Константинопољу и Атини. Атинска Академија, још паганска по свом саставу и духовној орјентацији, ипак не одводи Василија на странпутицу јаловог епигонског философирања. Под снажним утиском разбуђене хришћанске духовности у монашким заједницама Истока, лично упознат са подвизима светих аскета у Египту, Палестини, Сирији и Месопотамији, Василије запоставља привлачну друштвену и политичку каријеру ретора, и у двадесет шестој години живота оснива сопствено монашко братство у Понту на реци Ирис.

Преносимо из листа Политика:

У Музеју примењене уметности у Београду до 15. јануара је отворена спектакуларна изложба на којој су представљене немерљиво вредне драгоцености светог места православља коме су нарочиту мисију наменили оснивачи манастира свети Сава и свети Симеон.

 

Роман Слаткопевац

У препеву Миодрага Павловића

Селма Лагерлеф*

А кад они отидоше, а то анђео Господњи јеви се Јосифу у сну и рече:
Устани, узми дијете и матер његову, па бјежи у Египат,
и буди ондје док ти не кажем: јер ће Ирод тражити дијете да га погуби.
И он усташе, узе дијете и матер његову ноћу и отиде у Египат.
Јеванђеље по Матеју, 2, 13-14

Свети Симеон Нови Богослов

 (химна)

Вернер Јегер

 У тренутку када су нам, игром случаја, доспеле у руке богате ризнице орјенталног извора, у виду кумранских свитака с Мртвог мора и читавог корпуса гностичких рукописа код Наг-Хамадија у Горњем Египту, и када је дошло до изненадног поновног истраживања раног хришћанства, неизбежно је да, истовремено, мора започети потпуно преиспитивање трећег великог чиниоца који одређује историју хришћанске религије – грчке културе и филозофије – у првим вековима хришћанске ере. Предајем ову малу књигу као први допринос таквом новом приступу (из предговора аутора, Универзитет Харвард, 1961)

(завршна песма)

Свети Климент Александријски

Псеудо Дионисије Ареопагит